Direct Search combineert de soms wat bekendere begrippen Executive Search en Headhunting. Die twee worden vaak door elkaar gebruikt en meestal is dat prima. Toch zijn er ook verschillen.
In de oorspronkelijke betekenis van headhunting zijn de namen van hen, die geschikt kunnen zijn min of meer vooraf bekend. Deze ‘usual suspects’ hebben meestal een zichtbare rol bij directe concurrenten of een uitstekende reputatie in andere industrieën. De opdrachtgever noemt ze, of ze komen uit het netwerk van de headhunter. De ‘jacht’ richt zich daarmee op een vooraf gekend ‘hoofd’ dat vervolgens benaderd wordt.
Bij executive search gebruikt de consultant de wensen van de cliënt voor een eerste lijst bedrijven waar naar verwachting de juiste personen kunnen worden gevonden. De zoektocht richt zich dan ook eerst op hun identificatie. Mensen met de juiste competenties, die passen op het profiel, binnen de cultuur en toekomstvisie. Kortom, de baan is bekend, maar de juiste kandidaat nog niet.
Naast de verschillen zijn er ook overeenkomsten. Ten eerste dienen beide methodes uitsluitend aan ervaren en betrouwbare professionals te worden overgelaten (denk aan uw reputatie). Ten tweede kunnen beide niet zonder exclusiviteit. En tenslotte moet de consultant zoveel mogelijk weten van de cliënt: de strategie en visie, de leiderschapscultuur, waarom het bedrijf aantrekkelijk is en wat de risico’s kunnen zijn.
Newboard noemt haar dienstverlening direct search, het beste van Executive Search en, indien van toepassing, headhunting. Voor het direct en actief in de markt vinden van de juiste kandidaten.